Banners

Monday, December 7, 2009

iNiKaH keSuDaHaNnYa.....pArT3

pArT 3

"Atuk, maafkan Mia...Mia tau ni semua salah Mia, Mia bt Atuk pengsan"kata Aku, ketika 2 Atuk dah sedar dr pengsan tapi bdn Atuk masih lemah kerana
Atuk menghidap penyakit darah tinggi.
"Ni bkn slh Mia, Atuk x sht Mia" nada Atuk yg sgt lemah..Mia, Atuk arap Mia dpt penuhi permintaan Atuk yer,
Atuk nk keluarga kte bersatu kembali setelah sekian lama keluarga kte berpisah ngan keluarga raja kte,
hidup kte xkn susah cu, Atuk xnk kamu susah mcm moyang, Atuk yer...kta Atuk dlm sebak, Atuk kta lg. Keluarga Abah agk menderita jga ketika dia kecil lg", disebabkn
moyang aku dihalau dari istana kerana suami moyang aku ni dr keturunan org biasa, Abah sekeluarga hidup dlm bersederhana, jga dusun, moyang aku ni pn
kuat jga org nya, kta Abah wpun dah tua dia tetap blh memanjat pokok. (kuat btl yer moyang aku ni hehe). Tapi stlh Abah aku dah bsr, keluarga kami dlm
bersederhana, tp aku x pnh mengeluh, sb aku kaya dgn kasih syg dari Ma, Abah dan keluarga yg lain, aku gembira hidup skrng ni.
"Mia, Atuk rayu Mia, Mia je harapan Atuk...sebnrnya Atuk dah jmp keluarga dan raja muda 2, raja muda 2 dah tgk gmbr Mia, dia mmg dah berkenan
sgt, Kalau Kak Lyn x kawin pn dia mmg nk Mia jga". Rupa nya beberapa bln yg lalu abh ada bgtau aku Atuk g Riau, aku ingt Atuk pergi bercuti, rupanya berjumpa
dengan keluarga raja yg sekain lama terpisah.

"Tapi Atuk, Mia ada kekasih ati yg phm perasaan Mia dan syg Mia" kta aku supaya Atuk phm perasaan Aku". "Tp Mia, Mia xknl ngan raja muda 2 lg,
mgkn dia pn blh beri kasih syg sma sperti kekasih Mia skrng"."Hmm bg Mia masa utk berpikir yer Atuk", Atuk cuma blh pndg aku dgn penuh harapn dengan mengharap
aku akn terima ank raja muda 2. ketika itu semua keluarga ada disitu termasuk Ari jga," ni Ari atuk kekasih Mia", Ari salam Atuk. o..ni yg dah menambat ati Mia cucu
Atuk sorang ni, sempat lg Atuk aku ni mengusik aku, dlm blik td yg penuh kesyahduan terus jd ceria, slps Atuk mengusik aku. " Atuk, Ari syg sgt Mia,Atuk...
dia yg mengubah Ari jd baik"kata Ari supaya rayuannya dpt diterima. Abah aku mencela," kamu ni asl mna?", "ye p.cik sy asl KL, dibsrkan pn di KL, ayh sy seorng ahli perniagaan, sy skrng bekrja di syrkt ayh sy."dengan sopannya Ari bertutur.
Mak ngah aku plak bertny, umo kamu brp?..(dah mcm CSI Miami plak, asik investigate je hehe)...."umo sy 28. Sy mmg syg sgt kt Mia, sy syg dia sb dia memahami dan
dia syg sy bkn sb harta tp sb ati kami dah bersatu, kami merancang mengikat janji slps Mia tamat pengajiannya. Sy mngharap sgt semua phm akn perasaan kami." dengan penuh tersusun ayat Ari supaya semua phm apa yg terbuku dalam ati kami.

" Tok Abi mencela, tpi Ari kena phm spt Tok Abi dah cite kan td" Ari menambah..."Sy phm Tok Abi, tpi 2 hrpan sy kpd semua, sy hrp dpt menjdi sebhgian drpd
keluarga ni,sy rasa gembira bersama kalian" dgn nada yg mengharap keluarga Mia akan terimanya. "Ari bkn Atuk xska Ari, tp Ari mesti phm kan, Atuk nk jga keturunan
Atuk". Semua xdpt ni berkata2 apa lg. Ini adalah keputsan yg muktamad, dan aku xblh membantah lg.

PERPISAHAN ADALAH JALAN TERAKHIR

Setiap ari aku pkir msa dpn aku, plhn antara ikut plhn keluarga atau aku ikut rancangan Ari. Setiap waktu aku solat, aku berdoa agr aku dtrangkan ati utk memilh
sapa yg akn jd tmn hidup aku nnt, aku slalu melakukn solat hajat, istikarah supaya aku diberi petunjuk dr Allah SWT. Pd suatu ptg, aku minum teh bersama Abh
ngan Ma aku, Abah ada bertny camne ngan persiapan ke Riau aku hny menganguk ajer tp otak aku hny pk kn Ari. "Mia, Abh mnta mf nak". tersentak aku
"Abah napa ckp cmni, Abh xde slh pn ngan Mia, Mia yg ptut minta maf pd Ma, Abh sb tindkan Mia yg melulu menyebabkn Atuk sakit". "Tp Abh xdpt nk bela Mia
dan bg Mia plh tmn hidup Mia, Abh mnta mf sgt, Abh nk Mia spt dahulu yg ceria dan x lengkang dr senyuman" Abah aku berharap aku phm situasi skrng. Aku tersentuh apa abh aku ckp.sb aku mmg rapt ngan
abh aku sjk kcil lg. " Abh ngan Ma jgn risau yer, Mia akn ikt sgla kemahuan Ma ngan Abh wpun ati Mia terluka, Mia xnk jd ank derhaka dan Mia xnk
Ma dan Abh kecewa. Ma dan Abh hny memndng aku dgn perasaan kecewa krna xdpt mengikut kemahuan ank nya bt kali ini.
Keesokannya aku bjmp Ari di tempat biasa. "Mia npa dah lma xmsg Ari, Ari rindu tau".Aku xblh melihat muka Ari lama2 lg,aku takut aku akan kecundang didepan Ari, aku xnk ARi kecewa, "Ari, Mia dah solat istikarah, hajat supaya ati Mia terang untk membuat keputasan,ati Ari berdebar2 dia tkut Mia akn terlps ketangan org lain. Mia dah pkir semasak-masaknya..(smp mnyk 2 hangit la hehe)apapn terjadi Ari kna terima dgn seadanya. "ye Mia,Ari akn terima pa jua keputsan Mia, Ari akan redha"Walaupun dia tidak rela, dia terpaksa mengiakan jga, untuk menyedapkan perasaan Mia..."Mia akan ikt kehndak Atuk Mia, Mia sangup ati mia menderita drpd mereka menanggung sengsara dengan tndakn bodoh kte nk lari dr sini".... " Ari, cra kte xkn dpt selesaikan mslh kte Ari" Ari seakn redha dgn apa yg aku ktakan, dia xdpt nk berkata-kata hanya mengalir air mata je la yg memenuhi ruang sunyi ni sambil dia tersembam dgn kata2 yg diucapkan olh buah atinya yg amat disayangi.
"Mia mngkn Ari blh mencintai Mia tp Ari xdpt memiliki Mia" Ari tmbh lg mcm lirik saat kau pergi, bahwa cinta itu tak mesti harus memiliki..."Mia ble dgr lagu saat kau pergi nnt, ingt la Ari yer, klau rindu Ari ingt lagu ni yer dgr Ari nyanyi dpn Mia dahulu" kami berdua mampu menangis je, aku mencela "Ari pn sma jga tau kalu rindu Mia dgr Mia nyanyi lagu tak mungkin kerana syg tau, phm lirik Alyah 2"...."Mia kte tetap akn jd kwn kan.nnt ble Mia nk tunang jgn lupa jmput Ari tau" Aku hny mengangguk dgn lemah,patutnya aku yg akn kawin ngan Ari 2 bkn si raja muda yg keparat 2..(smpt kutuk si Mia ni, wpun tgh feeling sdh ni hehe).


[APAKAH INI KESUDAHAN NYA NNT KAN SAMBUNGAN CITER INI YER]

No comments: