Banners

Friday, January 15, 2010

dUnIa kAmPuS sdH keMbAli.....


Hampir 2 mggu lbh aku musafir di utara semenanjung Malaysia.Ia adalah negeri terkecil di semenanjung tanah air.sdh sthun thun aku menetap disini utk mengumpul ilmu utk bekaln masa keje nnt.Byk dugaan dan cabaran aku tempuhi untk mendapat segulung ijazah.Bermacam kerenah aku tempuhi,ragam kwn2 seperjuangan yg tdk menentu "mood" nya, yela dlu msa sek kte hny kwn satu negeri jew, itu pn ada jga mslah,inikan plak rakan yg dr pelbagai latar belakang dan kadang kala kte xdpt nk jangka sikap mereka tapi itu la dikata "jauh perjalanan,luas pemandangan",makin byk kte menjelajah ke tmpt lain, lbh byk kte dpt pengetahuan.Sblm ni aku mengambil diploma di Kedah, dan aku serba sdkt tahu adat dan bahasa mereka sjk bergaul dgn mereka wlaupun pd mulanya aku sgt sdh meningglkan tmpt tmph drah aku iaitu kl,tp apabila aku dah dpt menyesuaikan dri akhirnya pepatah melayu td 2 blh diterima pakai lg.Selain drpd melayani kerenah kwn2 aku,lecture jga byk ragamnya, ada yg tegas dan tanggungjawab kte sbg pelajar ptut patuhi dan menerima apa sahaja kritikan dan pandangan pd kte.Ini kerana tanpa bimbingan beliau kte tdk akn memperoleh segulng dip,ijazah,master atau phd dan mengikut kehendak pasaran kerja.Kte seorang penuntut tdk seharusnya mengambil enteng atau jln mudah utk mendapt kejayaan dan jgn terlalu menyugut dgn longgokan assignment yg diberikan olh lecturer.Kita sepatutnya mengikuti kehendak dan piawaian yg telah ditetapkan olh lecturer bkn sungutan yg diberikan.

Aku phm, aku jga seorng pelajar yg tdk terlepas semua ini, tapi kte jga ptut usaha utk mengelak dan cuba jd yg terbaik dr yg terbaik. Kte tau, kte hny insan yg tdk sempurna,tapi xslh kte mencuba drpd tdk membuat apa2 tindakan.Mmg minggu ni byk keje kna diselesaikan, dgn mslh daftr subjk, kolej wpun klas dah hmpir 2 mggu dijalnkan.Assignment, presentation dah mula diberikan olh lecturer dan masa dihantar tlh ditetapkan...tekanan dah mula kembali dan aku mesti sabar dan tabah mengharungi kehidupan kampus ini, aku akn berjanji akn memberi sinar kebahagiaan kpd ibu bapa aku. Ini kerana aku sbg ank sulung harus memberi cth dan inspirasi kpd adk aku.Aku hanya dpt membalas jasa ibu bapa aku dgn mendapat kejayaan dan segulung ijazah.Ini sajer yg aku mampu membalas jasa mereka, wpun aku ganti ngan wang atau permata,ia tdk setanding apa yg tlh mereka berikan sjk aku dilahirkan. sebnrnya ibu bapa kte hnya mahu kte membalas jasa mereka dengan kte dpt beklan ilmu yg secukupunya dan kte dpt manfaatkan ilmu itu sebaik-baiknya."Mak, Abah...doakn ku berjaya di dunia dan di akhirat, doakan jga supaya kami dpt berbakti kpd agama dan bangsa kami drpd tertindas".Ini sajer hny aku dpt luahkan....hmm sdh plak ble citer mak ngan abah ni, mula rasa rindu yg sgt menebal plak hehe...xpe dgn kerinduan inilah aku akn kuat semangat utk belajar di negeri kecil ini.Klas hny tnggl 12 mggu lg,hmm... lg 12 minggu sajer la aku dpt mengutip ilmu finance sebaik-baiknya.Aku doakan aku dan kwan seperjuangan berjaya dan dpt keputasan yg cemerlang sem ni. Kepada kwn aku yg sem ni adalh sem akhir disini, semoga berjaya dan sbr menempuhi alam praktikal dan kerja hehe....=)

No comments: