Banners

Saturday, December 5, 2009

iNikAh KeSuDaHaNnYa.......pArT 1


pArT 1

"Mia hjng mggu ni kte g umah atuk yer",kta ma kpd aku."Ma umah atuk mna ma"nada aku yg lemah , "kte g umah atuk kt ampang yer,dah lma sgt kte x jenguk atuk kt sna, sjak mia cti sem ni, kte x jenguk atuk pn". Aku sbnrnya mls nk g umah atuk ni (jgn korang silap atuk aku ni prmpuan huhu,ktorg dr kck pgl nenk ktorg atuk).Aku bkn apa,aku cma xbrp nk ngam ngan atuk aku ni, aku ngam blh atuk blh ma aku,sb atuk blh Ma aku la yg bela aku msa aku kck lg..
"Hmmm,baiklah mia g..." Ma peluk dan cuim aku.."muahhh mcm tu la ank ma".Ma berlalu dgn senyuman....
Sabtu ptg, kami sekeluarga g umah atuk,btl jga dah lma aku x jenguk atuk aku ni..cian dia,dah sht ke atuk aku ni,sjak beberapa bln ni,atuk aku skt2, dah mencecah 60 kan biasala ble dah tua kan...
Smp umah atuk, aku tgk semua sedara aku ada, plik jga aku, yela slalunya nk berkumpul satu keluarga ni time raya je xpn kenduri kawin...(ntah2 pak su aku nk kawin kot, hehe....bgs la,dah tbe msa pn hihi)
Aku pn sronok la, sb dpt jmp sepupu aku, dpt la borak2 kosong, bulat dsb untuk mengisi msa yg terluang huhu....sjak aku g blaja ni mcm2 cite yg aku terlepas....
Lpas kami sekeluarga menjamu selera, atuk pngl aku aku...."Mia, mari kt atuk jap, atuk nk ckp ngan Mia jap, dah lma xborak ngan cucu sorang ni".... kta atuk."Hmm dah bsr pn cucu atuk ni, camne pljran Mia, best duk kt sna.."Atuk memulakan perbualan..."Blh la atuk, suasana kt sna bgs jga, pljran pn ok, Mia xde msalh lg..."dgn nada yg penuh sopan..."Alhamdulilah klau cam2..."(nk tau 2 bru mukadimah je 2....apa la atuk aku nk ckp sbnrnya...berdebar2 aku dinuat nya hehe...)

MULA SATU KEJUTAN BERLAKU....

"Mia, atuk pnh citer kan kte adlh keturunan raja dr Riau...moyang Mia dihalau dr istana sb moyang kamu kawin ngan org biasa...sb 2 la nama atuk start "wan", ni Tok Abi pn sepupu atuk, dia keturunan raja, biar la Tok Abi cite kan..."Atuk kelihatan resah,susah nk menyampaikan apa yg tlh tersimpan dlm ati Atuk, serba tak kena dibuatnya.."Abi bgtau la kt Mia ni"..(Atuk aku ni bt ati aku berdebar2 jew,aku tgk semua org...semua pn menunggu apa yg nk di ckpkn Tok Abi).
"Mcm ni Mia....", Tok Abi mula kan cite ngan sleng indon..(yela kta keturunan Riau kan hehe). "Mia dah phm kan apa Atuk ckp ni.." Tok Abi mula kan ceritanya "Ye Tok Abi, tapi napa..."(aku mkin gusar ni huhu). "Mcm ni sedara kte yg kt Riau 2 nk jmp kte sekeluarga, mereka nk merapatkan lg silaturrahim antara kte,diaorg dah tgk semua gmbr kte, jd jgn la terkjt klau diaorg knl kte nnt...."Tok Abi memberi penerangan
Kami semua terpnjat, tercengang mulut ktorg, tak tau perasaan ketika 2 gembira ke sdh ke hihi,( yela kteorg bersedara ngan raja, aku dah tau dr kck lg, tp xkn jmp lg sedara raja ni, yala dah brp generasi tak jejak istana 2 huhu....). Tok Abi smbung lg, "kte semua g dlm msa 2 mggu lg, sape2 yg xde pasport g bt pasport...semua kna g sna..."dgn nada yg tegas Tok Abi mengarahkan tiada siapa yg blh memberi alasan utk tdk pergi.
Tok Abi tmbh lg.."utk mengeratkn lg silaturrahim,antara cucu2 Tok Abi kna kawin ngan raja muda Riau..Klau mengikut susunan, cucu yg tua yg harus kawin ngan ank raja 2"...kak Lyn mencela, "O...maknanya Tok Abi, Lyn la yg kna kawin ngan raja 2, ala melepas la Lyn...Lyn dah kawin hehe..."Kak Lyn berseloroh,"Kamu tu dah berank 1, ingt tu hehe" kta Mak Ngah, gelak kami semua dgr keletah sepupu aku ni...mcm2 la,Tok Abi sambung lg,"kalau cucu tua ikt yg bwh Lyn iaitu Anissa,tp Anissa dah bertunang maka Mia la yg ptut kawin ngan raja muda..."(Berderau aku ble Tok Abi pnggl nama aku,spt dipanah petir... aku kna kawin ngan raja 2...tapi aku dah ada buah ati.....
=(......)

[APA YG TERJADI NGAN MIA, ADAKAH DIA PATUT BERITAHU KELUARGA DIA BAHAWA DIA SUDAH PUNYAI KEKASIH HATI...TUNGGU PART2 NNT]

No comments: